sobota, 28 listopada 2015

Lider w szkole

Kilka dni temu, będąc w jednej z cieszyńskich szkół średnich, zobaczyłem plakaty wyborcze kandydatów na przewodniczącego szkoły. Jakie cechy powinien posiadać przewodniczący samorządu uczniowskiego? Powtarzając za M. Łobockim powinien charakteryzować się:


Zdolnościami przywódczymi
Umiejętnościami kierowania zespołem
Umiejętnościami prowadzenia dyskusji
Szacunkiem wobec dorosłych
Umiejętnością nawiązywania współpracy i dialogu z wychowawcą i pracownikami szkoły
Pracowitością i bezinteresownością
Poczuciem odpowiedzialności

Taki Lider musi pamiętać, że nie współpracuje tylko z koleżankami i kolegami z samorządu, ale jest reprezentantem całej szkoły. Jest też spoiwem łączącym uczniów z nauczycielami. 


Na pewno kompetencje społeczne dobrego lidera muszą mieścić się w górnych częściach skali stenowej.  Przewodniczący szkoły to Zaradny Wykonawca, posiadający wysoko rozwinięte umiejętności realizowania zadań, które wymagają wyjednywania czegoś ze strony innych. To taki ktoś, do zadań specjalnych, rozwiązywani trudnych spraw, działania, organizowania. Nie każdy nim może zostać. 

Lider nie pracuje sam – inicjuje współpracę, zachęca i angażuje do działania. Lider inspiruje i motywuje, dzieli swoją energię z innymi, ponieważ działa dla ludzi i wraz z nimi. 


1 komentarz:

  1. Nie miałem dotąd okazji polemizować z Piotrem w komentarzach pod wpisem, ale mam nadzieję, że będę robił to częściej. Otóż mam wątpliwości dotyczące jednego wątku: "Na pewno kompetencje społeczne dobrego lidera muszą mieścić się w górnych częściach skali stenowej". W mojej ocenie niekoniecznie tak musi być. Wyniki przeciętne, to - inaczej mówiąc - wyniki większości kobiet/mężczyzn. Wyniki takie jak większości są w przywództwie bardzo dobrym zasobem. Dlaczego? Bo dają pole do rozwoju i przede wszystkim dają podstawę do elastyczności. Nie powinniśmy nigdy ograniczać się do oceny i analizy tylko jednego aspektu kompetencji społecznych. Trzeba je widzieć i czytać razem. Pamiętajmy, że wyniki wysokie i bardzo wysokie mogą usztywniać osobę w pewnych działaniach/zachowaniach, a to osłabia końcową efektywność. Może usztywniać, nie oznacza, że usztywnia. Tego test nie powie. O tym powiedzieć może wyłącznie życie:) Jeśli chodzi o przywództwo, to jest to temat tak szeroki i zależny od kontekstów sytuacyjnych, że sprawny lider w jednym środowisku może mieć wyniki przeciętne lub niższe i to one zagwarantują mu sukces, a w innym może mieć w niektórych skalach bardzo wysokie i to będzie tworzyło z niego lidera. Do tego tematu chętnie wrócę jeszcze w jednym z wpisów. :)

    OdpowiedzUsuń