Kontynuując nieco wczorajszy temat chciałem zwrócić uwagę na brak
jednego słusznego stylu idealnego przywódcy.
Oczekiwany styl zawsze zależał będzie przynajmniej od kilku
czynników. Po pierwsze, od etapu rozwoju danej organizacji/firmy. Po drugie, od
obszaru merytorycznego, z jakiego wywodzi się lider, w tym od branży danej. Po trzecie, od zespołu lidera. Po czwarte, od uwarunkowań kulturowych istotnych w danej społeczności. Kiedy weźmiemy pod uwagę tak proste
narzędzia do mierzenia stylu zachowania, jak na przykład Extended DISC czy
Success Insight i im podobne, to bazują
one na czterech idealnych wzorcach. W skrócie opisać można je w
następujący sposób: styl nastawiony na cel/dominujący, styl nastawiony na
relacje i komunikacje, styl nastawiony na porządek i stabilność, styl
nastawiony na zadanie i precyzję. Rzadko zdarza się, że człowiek reprezentuje
jeden styl. W praktyce jest to niezwykle mało prawdopodobne. Jesteśmy mieszanką
stylów, z których jeden może być bardziej wyrazisty na tle innych. Ważne, że każdy z nich ma swoje silne strony oraz specyfikę
reakcji w sytuacjach trudnych, na przykład związanych z silną presją i stresem.
Firma potrzebowała będzie różnych liderów na różne czasy. Jeżeli wzrost firmy jest ustabilizowany, to
styl nastawiony na relacje i potrzeby pracowników może być bardzo pożądany.
Jeśli jednak firma przeżywa kryzys i w bardzo krótkim czasie zmienić musi swój
kurs, to styl dominujący, nastawiony na cel, będzie mocniej preferowany. Pewnie
łatwiej spotkać w kontrolingu finansowym i audycie osoby o stylu nastawionym na
zadanie i precyzję, a w zespole PR-owym nastawionych na relacje i komunikację.
Styl wynika z uwarunkowań osobowościowych. W myśleniu o sobie jako o liderach powinniśmy zwracać uwagę raczej na to, by dobrze poznać siebie i zbudować spójną ścieżkę rozwoju, zgodną z naszą osobowością, a nie oczekiwać od siebie funkcjonowania w sposób daleki od naszego naturalnego zachowania. To co wydaje się być kluczowe, to elastyczność psychologiczna, pozwalająca nam na funkcjonowanie z różnymi stylami, w różnych okolicznościach i modyfikację charakterystycznych elementów zachowania w zależności od potrzeb.
Myśląc o stylu zachowania nie należy kierować się kalkami. Jedną
z nich są kalki kulturowe. Na przykład w Polsce wciąż dość popularny jest styl
dominujący/nastawiony na cel. Tak wynika z badań jednej z organizacji
oferującej narzędzie do badania stylu zachowania. Sami to coś mówi. W krajach
skandynawskich a także w USA częściej obserwuje się inny styl – nastawiony na
relacje i komunikację. Ponadto nierzadko „styl dominujący” jest niezbyt
poprawnie rozumiany i wykorzystuje się go do praktyk „iście generalskich”.
Pisałem o tym w komentarzu w Rzeczpospolitej, z którym zapoznać można się
tutaj.
O jeszcze większym zamieszaniu w odniesieniu do cech wskazywanych przez badaczy kilka
słów jutro.
[zdjęcie pochodzi z serwisu www.pixabay.com]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz