Kilka
miesięcy temu zostałem zaproszony na event „Marka jest kobietą”. To cykl
spotkań prowadzonych w całej Polsce, na których pierwsze skrzypce grają kobiety
sukcesu. Miałem przyjemność rozmawiać z Kobietami Prezesami, Dyrektorami
Sprzedaży czy Marketingu. Od każdej z
tych Pań biła pozytywna doza pewności siebie i profesjonalizmu, wachlarz kompetencji, ale również wrażliwość, emocje,
empatia.
Jeszcze jakiś czas temu żyliśmy w przekonaniu, że kobieta i przywództwo w
biznesie to dwa bieguny, które nigdy nie mają prawa się spotkać. Dziś to się
zmienia. Według ostatnich badań ok. 5% prezesów firm w Polsce i ok. 37%
dyrektorów to kobiety. Pocieszające jest, że ta liczba rośnie z roku na rok.
Nie możemy porównywać stylów zarządzania kobiet i mężczyzn, bo są zupełnie różne, ani też nie możemy wskazać bezpośrednio, który jest lepszy. Generalizując, kobiety zwykle górują nad mężczyznami menedżerami bardzo dobrze rozwiniętą inteligencją emocjonalną. Natomiast elementami do rozwoju u pań liderek są umiejetności twardsze, takie jak konsekwentne egzekwowanie zadań.
H. Fisher,
J. Rosener i T. Peters w książce “Kobiety i biznes” wymieniają szereg kobiecych
talentów a wśród nich:
- Nastawienie na współpracę
- Tolerancja
- Łatwość nawiązywania kontaktów
- Intuicje
- Łatwość komunikowania się z innym
- Elastyczność
- Zarządzanie oparte na partnerstwie
- Umiejętności werbalne
Kobiety w większości są zwolennikami podejścia transformacyjnego w zarządzaniu, czyli dawania swoim pracownikom poczucia, że są częścią firmy, że ich pomysły są ważne dla rozwoju organizacji. Liderki dzielą się swoją wiedzą, zachęcają do udziału we współzarządzaniu zespołem. Wykazują więcej zrozumienia.
Kobieta
lider? Kiedyś może i owszem, było przyzwolenie by w to wątpić. Dziś już tych
wątpliwości nie ma. Na całe nasze szczęście.
przyjemnei się czyta, aż chciałoby się więcej, Piotrze! Pisz więc, pisz, czekamy na więcej! Pozdrawiam i do zobaczenia, Jarosław
OdpowiedzUsuń