Dużo
mówimy o wartościach: w kontekście naszego prywatnego życia, celu
do którego dążymy, pewnego systemu norm, które obowiązują w
naszym życiu. Zarządzanie przez wartości to temat w Polsce
jeszcze do końca niezgłębiony. Światową dyskusję na ten temat
rozpoczęła książka Jima
C. Collinsa i J. I. Porrasa opublikowana w 1994 r., Wizjonerskie
organizacje. Skuteczne praktyki najlepszych z najlepszych,
w której autorzy zastanawiają się, dlaczego w niektórych firmach
osiąga się tak spektakularne sukcesy. Po kilku latach badań doszli do wniosku, że za wszystko odpowiedzialne są systemy
wartości funkcjonujące w danych firmach. Do najbardziej znanych
zwolenników, a zarazem ekspertów, zarządzania przez systemy
wartości należy Sławomir Lachowski, ekonomista, manager.
Fundamentem
zarządzania przez wartości jest pięć elementów: misja,
strategia, kultura organizacji, wizja, wartości. Misja firmy, czyli „dlaczego
jesteśmy i działamy” wraz z wartościami firmy, czyli
ponadczasowymi wyjątkowymi cechami charakteryzującymi daną firmę, mogą stworzyć wizję (przyszłość) i strategię, czyli plan działania organizacji. To zaś ma wpływ na kulturę organizacji. Pamiętajmy, że lider zarządzający
przez wartości może osiągać znakomite wyniki. Według badań z
2009 r. około 80% firm posiada swoje kanony wartości, które coraz
częściej stają się jednym z najważniejszych filarów organizacji. Pamiętam szkolenie prowadzone dla największej firmy w
Polsce zajmującej się pozapłacowymi świadczeniami dla
pracowników. Firma ta ma cztery główne wartości, którymi się
kieruje. Kładzie na to ogromny nacisk i poświęca wiele czasu i
energii na komunikowanie ich pracownikom.
Sławomir
Lachowski w kilku punktach pokazuje jak cenne może być zarządzanie
przez wartości:
- Zarządzanie przez wartości zwiększa szanse utrzymania się firmy na rynku
- Zarządzanie przez wartości pozwala efektywnie wykorzystać kompetencje pracowników
- Zarządzanie przez wartości wyzwala w pracownikach innowacyjność
- Zarządzenie przez wartości pomaga zbudować wyjątkowość przedsiębiorstwa i przewagę konkurencyjną.
Lachowski
S., Droga
ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie,
Warszawa 2012.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz